Уважаеми клиенти, на 1, 3, 4 и 6 май магазините ни ще почиват! Светли празници!
BGN
  • GBP
  • BGN
  • USD

Акордеонни категории

Блог Детска церебрална парализа: общуване, хранене и терапия
Вижте всички статии

Детска церебрална парализа: общуване, хранене и терапия

Детска церебрална парализа: общуване, хранене и терапия

 

Детска церебрална парализа (ДЦП): oбщуване и хранене

 


Церебралната парализа, като група заболявания, отнасящи се обикновено до мозъчни увреди, обикновено води до някакъв вид двигателна дисфункция и нарушения в походката. За това заболяване няма лек. Освен това, точната причина за появата на церебрална парализа не винаги може да бъде посочена. Терминът церебрална парализа се използва за описание на тежки състояния, причинени от мозъчни увреди, по време на мозъчното развитие. Мозъчните увреждания водят до липса на мускулен и ставен контрол и нарушена мускулна координация. Локализацията и тежестта на мозъчното увреждане определя степента и вида церебрална парализа: лека, изразяваща се предимно в неловкост, или тежко състояние на детето, от ранна детска възраст. 

 

Пациентите с церебрална парализа често имат и други, придружаващи заболявания, като:
 

  • припадъци;
  • умствени увреждания;
  • загуба на слуха;
  • зрителни нарушения;
  • увреждания на сетивата;
  • комуникативни и координационни нарушения.


Общуване и церебрална парализа


Тъй като церебралната парализа води след себе си много проблеми, смущаващи общуването и отнасящи се до зрението, слуха, говорно-езикови дисфункции и двигателните умения, съществуват подпомагащи технологични устройства, способни да подпомогнат и облекчат общуването. Технологични устройства, подходящи за употреба в случаи на церебрална парализа, са различни инструменти, оборудване или услуги, предназначени да повишат ефективността на някои физически и умствени способности. Тези устройства могат да помогнат на деца и възрастни с церебрална парализа и да повлияят комуникативните и централно координационни смущения, които предполагат широк спектър от увреждания и ограничения.

 

 


 

 


02 4420424 - София
032 207724 - Пловдив
042 250250 - Стара Загора
052 671144 - Варна
056 590591 - Бургас

 


 

Допълващи комуникационни устройства

 

Допълващите комуникационни устройства са методи, които помагат на деца с ДЦП  да общуват по-лесно и ефективно. Такива устройства са както електронните говорни синтезатори, така и обикновената дъска със снимки и рисунки, представящи ежедневните нужди на пациента. Тази технология може да помогне развитието на детето с церебрална парализа, помагайки му да общува, да се почувства много по-независимо, както и да вземе участие в различни дейности с другите деца. 

 

 

Ръчни комуникационни устройства

 

Пациентите с церебрална парализа и комуникативни дисфункции, могат също така да се възползват и от ръчни комуникационни устройства. Мануалните дъски за комуникация са икономично и разумно решение, чрез което съответният пациент може да общува значително по-свободно. Тази дъска не включва никакви механични части, а вместо това използва снимки на обектите. Различните изображения на обекти, като плодовеснимкисимволи, както и принтирани печатни думи, могат да пресъздадат съобщението или посланието на пациента. 

 

Ролята на логопеда при пациенти с детска церебрална парализа



Ролята на логопеда при деца с ДЦП


Основна роля в подобряване комуникативните способности на пациента, заема логопедът. Понятието комуникативни умения може да включва говорене, езика на жестовете, или използване на подпомагащи устройства и методи. Логопедът помага на децата, способни да говорят, чрез ежедневна работа с тях, целяща основно да направи речта им по-разбираема и функционална. Освен това, логопедът може да помогне в случите на детска церебрална парализа, като подобри езиковите им умения, чрез изграждане на необходимите езикови умения, заучаване на нови думи, разширяване на пасивния и активен речник, изграждане на правилно структурирани изречения, или подобряване на уменията за слушане и разбиране. 

 

 

Жестомимична реч

 

Когато подпомагащите говорни техники и устройства не са способни да облекчат и подобрят комуникативните способности, както и в случаи на несъществуващ контрол над мускулите, осъществяващи говорния процес, пациентите с церебрална парализа могат да бъдат обучени в жестомимична реч.

 

Тъй като случаите на церебрална парализа силно се различават при отделните пациенти, то и техниките, които биха подобрили общуването, също са много разнообразни. Комуникацията е много важен инструмент за пациентите с церебрална парализа, опитващи се да изразят себе си. Децата с церебрална парализа и комуникативни проблеми, ще открият с облекчение, че имат възможността да изразят своите мисли, потребности и интереси по начин, по който преди не са били способни. 

 



Хранене и церебрална парализа


Едно от нещата, което изглежда по-важно при церебрална парализа, отколкото при други заболявания, е храненето. Храненето е особено важен фактор, който трябва да бъде внимателно следен от бременната жена, от кърмещата майка и от лицето с церебрална парализа през целия му живот. 

 

 

Детска церебрална парализа и хранене


 

Недохранването е състояние, което може да доведе до сериозни проблеми, включително до смърт. Недохранване настъпва, когато тялото не може да получи достатъчно количество витамини, хранителни вещества и минерали, които са му необходими, за да функционира правилно.

 

Недохранването може да бъде свързано с церебралната парализа в пренаталния или неонаталния период. Хранителният статус трябва да бъде внимателно следен и контролиран, през цялото време. Липсата на хранене по време на бременност, както и при кърмещата майка, може да причини поява на церебрална парализа, развила се поради увреждане на мозъчната тъкан на плода. Храненето трябва да бъде следено отблизо и по време на развитието на плода.

 

 

Трудности при храненето


Лицата с церебрална парализа са не винаги способни да осъществяват храненето, което им е необходимо, поради множество фактори. Лицето може да среща трудности в координиране работата на мускулите на езика и устата, както и при дъвчене и преглъщане. Това може да доведе до трудности, или дори отказ от хранене и пиене. Лицата с церебрална парализа много често не могат да държат самостоятелно приборите за храненето. 

 

За да се предотврати недохранване при лица с церебрална парализа, може да се наложи употребата на хранителни добавки. С този метод, обаче, трябва да се внимава, тъй като неспособността за правилно и плавно преглъщане може да доведе до задавяне или вдишване на хранителни частици. 

 

Има някои решения за лица с церебрална парализа, имащи проблем с храненето. Логопедът е специалистът, който може да предложи различни методи, като мускулни упражнения, които развиват мускулите около устата. Имайки по-добър контрол върху мускулите на устата, лицата с церебрална парализа могат да осъществяват приема на храна по-добре. Проблемите, свързани с храненето могат да бъдат облекчени и от различни хирургични интервенции. 

 

Лицата с церебрална парализа могат да развият и други нарушения, свързани с храненето, включително недостатъчен прием на калории, поради повръщане, или други стомашни проблеми. 

 

Около 35 % от децата с церебрална парализа страдат от недохранване и по тази причина, проблемът трябва да бъде разгледан отблизо и много внимателно.

 

 

Как да изберем обувки за деца с ДЦПДетски обувки за ДЦП - женскиОбувки за детска церебрална парализаОртопедични обувки за детска церебрална парализа ДЦП

 

 

Избор на обувки за деца с ДЦП

 

Когато трябва да изберат подходящи обувки за дете с ДЦП, родителите имат много възможности. От една страна, всеки родител иска да избере обувки, които не се различават от нормалните и изглеждат добре, но от друга трябва да се изберат обувки, отговарящи на нуждите на конкретното дете. Много деца с церебрална парализа се нуждаят от ортопедични обувки, но за съжаление не носят такива. Ортопедичните обувки са специален вид обувки, произвеждани обикновено от здрава кожа, достигаща над глезена. Обикновено тези обувки имат твърда подметка здрава, солидна конструкция, за да осигурят оптимална опора на ходилото. Някои обувки са изработени със специална опора за свода на ходилото. Здравата, ергономична, ортопедична обувка започва да се счита за крайно необходима съвсем отскоро.

 

Теорията за ортопедичните обувки, като част от терапията, се основава на идеята, че правилната позиция на ходилото ще подпомогне добре балансираното и правилно развитие на детето. Днес има тенденция ортопедичните обувки да се произвеждат с вградена шина и по начин, гарантиращ тяхната лекота и комфорт.

 

Главната причина едно дете да носи ортопедични обувки, е възможността да се използват метални ортези, фиксирани към обувките. Тези обувки са изработени от много здрава кожа и могат да бъдат „разглобени“ или снабдени с повдигащи устройства и други улесняващи употребата аксесоари. Освен възможността за използване на ортези, има още няколко причини, поради които е добре децата с ДЦП да носят ортопедични или всякакъв друг вид корекционни обувки. Всъщност, обувките, които помагат най-много на децата с ДЦП, са същите, които помагат и на всички деца: предимно спортни обувки с меки подметки, изработени от гума, предотвратяващи приплъзването, с умерена опора за свода, достатъчно мека, за да не нарани ходилото.

 

Можете да разгледате обувките, които ние предлагаме тук:

 

 

 

Хидротерапия при ДЦП

 

 

Какво представлява хидротерапията и защо е важна за Моето дете ?

 

Като част от нормалното развитие, детето непрекъснато движи ръцете и краката си, упражнявайки се и обучавайки се да се обръща, пълзи, да се движи в седнало положение и да ходи. При деца с Церебрална парализа, това естествено упражняване, обикновено е силно ограничено. В повечето случаи, децата могат да извършват само няколко движения, относително неактивни в сравнение с други деца, което ограничава количеството на спонтанните упражнения.

 

Тези упражнения са особено важни за деца с ДЦП. Определят се като дейност, която включва повтарящи се движения на тялото, с цел подобряване или поддържане нивото на физическа активност.

 

При деца с Церебрална парализа, упражненията и тренировките се използват за укрепване на мускулите, увеличаване подвижността на ставите, подобряване на дихателната функция, подобряване функционирането на общата моторика и не на последно място като средство за забавление и психоемоционална релаксация.

 

Как мога да насърча детето си да тренира и да се забавлява?

 

Плуването е чудесен начин, чрез който Вие можете да насърчите детето си да тренира, да се забавлява и да добие увереност във водата. Упражненията във вода са подходящи за всички деца. Тези упражнения дават на децата с Церебрална парализа свободата да извършват движения, които не биха могли да извършат при нормални условия. Ако движенията на детето са значително ограничени, участието в традиционните упражнения може да бъде силно затруднено до невъзможно.

 

Подемната сила на водата намалява негативния ефект на гравитацията, недобре развития баланс и лошия постурален контрол. Това осигурява постурална опора, позволявайки на децата с Церебрална парализа да се упражняват и тренират с много повече свобода на движенията във водата, отколкото извън нея.

 

Подемната сила на водата създава нова околна среда, която намалява нивото на въздействие върху ставите на детето и предразполага децата с нестабилни стави да се упражняват и свободно да се движат.

 

 

Плуване и детска церебрална парализа ДЦП

 

Защо плуването е толкова полезно за моето дете?

 

Плуването има много ползи и предимства при деца с ДЦП. Престоят във водата насърчава децата да движат своите крайници, наслаждавайки се и опознавайки ефекта от движението на собственото им тяло. Топлата вода предполага отпускане на спастичните мускули и в резултат на подемната сила, децата се движат много по-лесно във водата.

 

Играта във вода е чудесна възможност за децата да изпитат различните варианти на сензорна обратна връзка. Децата опознават чувството от потапяне в топлата вода, звуците и гледката на пръските, както и чувството свободно да движат тялото си.

 

Възприятията и моторните умения се подобряват, защото водата забавя движенията и дава възможност на децата да реагират и да преценят как точно да използват тялото си. Обучението в плуване ще даде на Вашето дете необходимите умения, за да участва в спортни занимания, да играе с приятелите и семейството си и ще предложи необходимите средства за поддържане на тази добра форма. Лечението и играта при малки деца трябва винаги да бъдат два неделими компонента.

 

Благодарение на постиженията си във водата, Вашето дете ще стане много по-уверено и смело. Тъй като то ще развие способността да се движи и да се наслаждава на водата, неговото самочувствие ще се повдигне и подобри.

 

 

Кога моето дете трябва да започне уроци по плуване?

 

Много е важно да започнете каквито и да е упражнения и тренировки с Вашето дете, колкото е възможно по-рано, особено когато спонтанните движения са силно ограничени.

 

Часовете по „Бебешко плуване“ са чудесен начин да въведете Вашето дете във водата. Всяко бебе може да започне да посещава уроци по плуване още на 6-месечна възраст. Тези уроци ще предоставят на детето възможността за ранна тренировка и извършване на упражнения и ще укрепят неговата мускулатура (особено мускулите на бедрата). Този вид уроци могат също да дадат на Вас и Вашето дете възможност за социализация и формиране на „Мрежи за подкрепа“ с деца на една и съща възраст и организиране на „Срещи за игра“.

 

 

Как да откриете „правилния“ басейн за Вашите нужди?

 

Особено важно е да изберете правилния басейн, отговарящ изцяло на нуждите на Вашето дете. Съоръженията, предоставени в обществените басейни се различават. На първо място трябва добре да проверите Вашия местен басейн, дали е в състояние да отговори на нуждите на Вашето дете. При избора на басейн има няколко фактора, които трябва да бъдат обсъдени и преценени.

 

 

1. Температура на водата

 

Басейните за хидротерапия са обикновено с температура 33 – 34 градуса. Някои открити басейни достигат 30 градуса. Топлата вода има релаксиращ ефект и може да понижи патологично повишения мускулен тонус. Студената вода може да повиши мускулния тонус. Най-подходяща за деца със спастична мускулатура е вода с постоянна температура 35 градуса. Изберете този басейн, чиято температура на водата е най-подходяща за Вашето дете и би повлияла благоприятно мускулния тонус.

 

Ако Вашето дете има епилепсия, задължително трябва да съгласувате избора на басейн с Вашия личен педиатър.

 

 

2. Достъп до басейна

 

Как Вие и Вашето дете ще достигате до басейна: стълби, рампи, странични релси, лифтери и други.

 

 

3. Съблекални

 

Какви съоръжения има на разполложение? Има ли достатъчно голяма маса за преобличане и преповиване? (Децата трябва да носят специални бански костюми, особено в случаи на инконтиненция). Трябва ли предварително да заявите пред управата на басейна, че ще Ви бъдат необходими определени условия?

 

4. Ниво на шума / „ехо“

 

Някои открити басейни могат да станат прекалено шумни, когато се посещават от прекалено много хора. Това може да направи Вашето дете неспокойно или напрегнато и да рефлектира негативно върху мускулния му тонус и ефекта от тренировката. Изберете басейн, който не е пренаселен по време на Вашите уроци, за да избегнете подобен негативен ефект.

 

 

Как хидротерапията помага на моето дете?

 

Хидротерапията е водно базирана физиотерапевтична програма. Такива програми се използват от терапевтите за:

 

  • повишаване координацията на общата моторика
  • поддържане на повишения диапазон възможни движения и гъвкавост
  • увеличаване на мускулната сила
  • подобряване на баланса и позата
  • подобряване на издръжливостта и общото здравословно състояние
  • насърчаване контрола над дишането
  • развиване на основни умения за плуване
  • намаляване на мускулните спазми и осигуряване на обща релаксация и удоволствие от престоя във водата
  • изработване на нормални модели на основните движения.

 

За насърчаване на независимостта на детето и свободата на движенията, по време на една хидротерапевтична сесия е добре да се използват различни пояси и играчки. Децата обикновено се впечатляват и наслаждават на водните мехурчета, пяната, водните пръски и други. Това ги провокира да играят, да се движат, да ритат с крачета и да пляскат с ръце. 

 

 

Още полезни статии бихте могли да прочетете тук:
 

Как да изберем правилната инвалидна количка
Сънната апнея при децата остава масово недиагностицирана
Болки в кръста: причини, лечение и превенция
Най-добрите рехабилитационни ластици за тренировка за 2020 г.

 

Редактор: Григор Ангелов

Остави мнение/коментар

Код за сигурност
    Все още няма коментари