Как да получите безплатни помощни средства за хора с увреждания?
(НЗОК финансиране)
Ако сте човек с увреждане или се грижите за такъв, имате право да кандидатствате за получаване на безплатни помощни средства, финансирани от държавата чрез НЗОК. Процесът може да изглежда сложен, но ние от Адапт БГ сме тук, за да Ви преведем през всяка стъпка – от необходимите документи до получаването на Вашата инвалидна количка, антидекубитален дюшек или друго необходимо медицинско изделие.
Процес за получаване на безплатни помощни средства през НЗОК
Какви са стъпките, за да получите полагащите Ви се безплатни помощни средства за хора с увреждания (ПСПСМИ)?
Първо трябва да посетите Вашият личен лекар, за издаване на направление към ЛКК. След което:
1. Да посетите ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, откъдето ще Ви бъде издаден електронен протокол/решение за предписване на ПСПСМИ;
2. Към протокола/решението да попълните на място електронно заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ и необходимост от предоставянето им. Заявлението може да бъде подадено и от опълномощено от Вас лице. Ако се посещава ЛКК от опълномощено лицето, е необходимо пълномощното да е нотариално заявено, а пълномощникът да се включи в протокола към РЗОК като опълномощено лице;
3. Експертни комисии на НЗОК/РЗОК ще разгледат Вашето електронно заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ;
4. Всяко одобрение ще съдържа данни за Вас или за упълномощеното от Вас лице, ако заявлението е подадено от него. Одобрението ще има регистрационен номер и дата на издаване. В него ще бъдат включени ПСПСМИ с техните НЗОК-кодове;
5. Вие или упълномощеното от Вас лице ще бъдете информирани за одобрението или мотивирания отказ чрез писмено съобщение на посочена от Вас електронна поща и/или по телефон в срок до 10 работни дни. Не е необходимо да посещавате офис на РЗОК. В случай че не получите подобно известие, трябва да се свържете с РЗОК и да ги известите;
6. Вие ще получите своето ПСПСМИ от всеки търговец на дребно, който е сключил договор с РЗОК, без териториално ограничение - т. е., навсякъде, където Ви е удобно, на територията на страната. За целта трябва да се идентифицирате пред избрания от Вас търговец чрез идентификатор – ЕГН, ЛНЧ, имена, номер и дата на одобрението за отпускане на ПСПСМИ.
Ако помощното средство се получава от упълномощено лице, то трябва да представи своята лична карта и писмено пълномощно от лицето с увреждане.
Стъпка 1: Издаване на медицински протокол от ЛКК/ТЕЛК
Ако нямате експертно решение от НЕЛК или ТЕЛК, където е посочена нуждата от помощно средство, е нужно да получите Медицински протокол от специализирана ЛКК комисия според профила на заболяването.
Специализираната ЛКК комисия предписва помощни средства според обективното състояние на пациента и медицинските условия за отпускане, които са индивидуални при всеки пациент.
Към протокола/решението се попълва на място електронно заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ. Заявлението може да бъде подадено и от упълномощено от Вас лице. След това:
1. Експертни комисии на НЗОК/РЗОК разглеждат Вашето електронно заявление и издават одобрение или мотивиран отказ;
2. Всяко одобрение съдържа данни за Вас, регистрационен номер, дата и НЗОК-кодове на предписаните помощни средства;
3. Ще бъдете информирани за решението по имейл и/или телефон. Не е необходимо да посещавате офис на РЗОК.
Стъпка 2: Получаване на Вашите безплатни помощни средства
След като получите одобрение, Вие ще получите полагащото Ви се помощно средство от всеки търговец, който има договор с РЗОК, без значение в коя част на страната се намирате. За целта е нужно да се идентифицирате пред избрания от Вас търговец (като Адапт БГ) чрез ЕГН/ЛНЧ и номер и дата на издаденото одобрение.
Ремонт на безвъзмездно получени помощни средства
Ако Вашето получено с финансиране помощно средство, приспособление или медицинско изделие се нуждае от ремонт:
1. Вие или упълномощено от Вас лице трябва да подаде заявление за ремонт (по образец) до директора на РЗОК. Може да го изпратите и по пощата с обратна разписка;
2. Експертна комисия в РЗОК разглежда и одобрява заявленията;
3. Директорът на РЗОК издава одобрение за ремонт или мотивиран отказ.
Търговците на дребно с договор към РЗОК, като Адапт БГ, са задължени да предоставят ремонтни дейности. Необходимо е да се идентифицирате пред нас чрез ЕГН/ЛНЧ и номер и дата на одобрението за ремонт, след което ние ще извършим необходимата дейност.
Стъпка 3: Заявете Вашите помощни средства от Адапт БГ
След като сте получили известие, че сте одобрени за получаване на помощно средство, заповядайте в най-близкия до Вас магазин на Адапт БГ.
Необходими документи:
- Лична карта;
- Номер и дата на одобрението от НЗОК;
- Нотариално заверено пълномощно (ако помощното средство ще се получава от упълномощено лице).
Ако имате въпроси на всяка стъпка от процеса, не се колебайте да се свържете с нас. Екипът на Адапт БГ е тук, за да Ви помогне да получите Вашите безплатни помощни средства бързо и лесно!