Добре дошли в онлайн магазина на Adapt.bg!
BGN
  • GBP
  • BGN
  • USD

Акордеонни категории

Блог Защитни маски на борда: правила за пътуване със самолет
Вижте всички статии

Защитни маски на борда: правила за пътуване със самолет

Защитни маски на борда: правила за пътуване със самолет

Защитни маски на борда: правила за пътуване със самолет

 

Носенето на предпазни маски на летището и по време на полет е задължително, както за пътниците, така и за екипажа. Препоръчва се дори да носим по няколко маски за полета, както и маски за продължителна употреба и с високо ниво на филтрация, каквито например са FFP2 моделите. Това се налага защото чакането на гишета за чекиране, чакането за свързващ полет, както и самият полет в повечето случаи трят повече от четири часа.
 

Доказано е, че подходящо носените маски намаляват разпространението на COVID-19 на борда, особено при предаването на вирусни капчици, издишани от пътници, които не са симптоматични. Предполага се, че пресимптомните или асимптоматичните предавания представляват повече от 50 процента от предаванията.

 

Какви маски да вземем на борда?
 

Носенето на предпазна маска е задължително по време на всички полети от и за България. Пътниците се призовават да носят маски с висока степен на защита, като множество хирургически или медицински маски KN95 и FFP2. На летището, както и по време на полет, маските могат да се свалят за кратко, докато се храните, приемате течности и лекарства, както и когато дойде моментът да потвърдите вашата самоличност.

 

 

 

Какво представляват FFP2 маските?


Маска FFP2 е клас предпазна маска за лице, която предоставя почти пълна защита в сравнение с медицински маски и платнените, които се предлагат на пазара. Клас FFP2 е минималната препоръчителна степен за използване от авиокомпаниите, поради нейната ефективност и възможността за продължителна употреба без да се налага подмяна.


Според Американския център за контрол на заболяванията (CDC), защитните маски се класифицират по следния начин: 

 

КЛАС Филтрация (филтрира x% от всички въздушни частици с големина 0.3 микрона в диаметър и по-големи)
FFP1  Най-малко 80%
FFP2  Най-малко 94%
N95 Най-малко 95%
FFP3 Най-малко 99%
N100 Най-малко 99.97%

 

Платнени маски на борда?
 

Освен ако не са направени от два или повече слоя дишаща тъкан, която е плътно изтъкана, НЕ е препоръчително да разчитате на реална защита от платнена маска. Лесен тест за това дали е плътно изтъкана платнената маска е да я задържите срещу светлината и да видите дали тя преминава през маската. Ако отговорът е положителен, способността на маската да филтрира дребните аерозоли на коронавируса е несериозна.

 

Жена с хирургическа маска на летище

Според центровете за контрол на за заболяванията, неплътно изтъкани платнени маски, щитове за лице и маски с клапи не отговарят на изискванията за адектватна защита срещу предаване на коронавируса. Оглавяващи класацията неефективни предпазни средства срещу COVID-19 според препоръчките на CDC са:

 

  • Щитовете за лице;
  • Шалове, ски маски, бандани;
  • Маски с клапани.

 

Какъв е рискът от заразяване на борда?

 

Авиокомпаниите уверяват, че рискът от заразяване на борда на самолета не е висок, защото циркулацията на въздуха е отдолу нагоре и издишаният въздух от пасажерите се просмуква към пода.
 

На друго мнение обаче е ръководителят на хамбургския Институт за тропическа медицина Йонас Шмит-Ханазит. Според него рискът е всъщност много по-голям, отколкото им се иска на авиокомпаниите, които от началото на пандемията работят на загуба. Дори и най-модерните системи за филтриране на въздуха, посочва той, не успяват да се справят с носещи се във въздуха вируси, а колкото по-дълъг е полетът, толкова по-висок е рискът от заразяване. 
 

Аерозолните частици могат да циркулират до четири минути из въздуха на самолетната кабина, преди да бъдат прихванати и филтрирани от климатичната система.
 

 

 

Нужен ли е тест за коронавирус преди полет?


Тест за коронавирус преди полет към България е задължителен за определени страни.

  • От 2 февруари 2021 г. българските граждани и членовете на техните семейства, пристигащи от Великобритания, трябва да се самоизолират за десетдневен период, освен ако не предоставят отрицателен PCR тест, направен не повече от 72 часа преди пристигането. При предоставяне на отрицателен PCR тест са освободени от карантина.
     
  • От полунощ на 23 януари се въведе и задължително изискване на местните власти, за двойно тестване за Covid-19 при пътуване до и през Нидерландия. Вече трябва задължително да се предостави отрицателен резултат от антигенен бърз тест за Covid-19, направен не по-рано от 4 часа преди полет.
     
  • От 25 януари Австрия задължи населението да носи FFP2 маски, филтриращи 94% от аерозолите. Мярката последва задължителното носене на FFP2 маски и в Бавария, и се отнася за хора над 14- годишна възраст в градския транспорт, магазините и обектите за услуги.


Всички тези мерки са в отговор на нуждата от по-сериозна защита срещу коронавируса и новите му по-заразни мутации.

 

Въпреки изискванията понякога пасажерите правят каквото си пoискат


Такъв е случаят с полет на United Airlines от Нюарк до Тел Авив, по време на който дузина от пътниците отказват да си носят маските, създавайки трудна ситуация за екипажа и останалите пасажери на борда.


Очевидец на случката разказва:
 

„Полетът беше почти пълен. През целия си живот не съм виждал такова поведение, такова пренебрежение към останалите. Седяхме през целия полет в COVID развъдник, защото човек не знае дали неносещите маските бяха тествани преди това или не. Хората седяха без маски през целия полет, почти 10 часа. Ние не ядохме, не спахме. Влязохме в тоалетната да си свалим маските и пием вода, защото се страхувахме да ги свалим в кабината".

 

Обобщение
 

Каквито и да са правилата за носене на маски на борда, предпазните маски за лице не са предназначени да заменят социалната дистанция от 1.5 метра по време на полет, или допълнителните мерки, като дезинфекцирането на самолетните кабини и дръжки или ограниченията за ръчен багаж. Всички тези мерки целят да смекчат разпространението на COVID-19 по време на полет, а защитните маски трябва да бъдат допълнителна отбранителна линия, а не основната. 


Преди полет посетете сайта на авиокомпанията, с която ще пътувате и се запознайте с изискванията им, включително конкретни видове маски, които са и не са разрешени за вашия полет.
 

 

Автор: Григор Ангелов

Редактор: Златина Червенкова

Остави мнение/коментар

Код за сигурност
    Все още няма коментари